Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børneperspektivet

Vores børneperspektiv er en helt central del af det fælles pædagogiske grundlag for danske dagtilbud og i Køge Kommunes dagtilbudsstrategi. Og for os er børneperspektivet også en helt grundlæggende pædagogisk tilgang i hverdagen med børnene i Fogedgården.

Fogedgårdens definition af børneperspektiv

"Børneperspektivet kræver at den voksne er optaget af hvad barnet tænker og at den voksne bestræber sig på at forstå barnet ud fra barnets eget perspektiv. Den voksne forsøger at se og sætte sig ind i barnets handling og initiativ. Den voksne formår at sætte sig i barnets sted.

- Vi voksne skal kunne tilsidesætte egne intentioner for at imødekomme barnets"

Børnesyn og det brede læringsbegreb

Børneperspektivet hænger uløseligt sammen med vores børnesyn og brede forståelse af læring. Såvel måden vi ser på børn og måden vi tænker læring på, har gennemgået en historisk vigtig udvikling. Dansk pædagogik har flytte sig fra ideen om barnet som en 'ufærdig' voksen, som skulle tilegne sig bestemt rigtig viden til i højere grad at se barndommen som havende egen værdi, hvor leg og læring går hånd i hånd.